Logo

Havebrugsundervisning

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Havebrugsundervisning

De gamle kulturhistoriske traditioner inden for havebruget har i Danmark medført en veludbygget række under­visningsmuligheder for både professio­nelle og ikke-professionelle haveinter­esserede. Ikke-professionelle har in­den for rammerne af den nuværende fritidslov gode muligheder for at er­hverve kendskab til havebrug i almin­delighed, idet der oprettes et stigende antal kommunale dag- og aftenkurser, hvor undervisning i havebrug er indført på linje med andre fag og hvor der undervises på mange niveauer. Des­uden er der rige muligheder i form af foreninger af dendrologisk eller forst­lig karakter, og havebrugsskoler, have­selskaber og landbrugsskoler m.fl. ar­rangerer undervisning eller kurser af såvel generel som speciel karakter. Endelig er der en ikke uvæsentlig ad­gang til havestof i alle offentlige medi­er i form af et stigende antal udsendel­ser og artikler på alment niveau. Undervisningen af fagfolk blev her i landet først indført omkring 1850; der er siden blevet oprettet en række insti­tutioner og skoler, som udgør et solidt grundlag for havebrugsundervisnin­gen. Tekniske skoler gav tidligere en teoretisk uddannelse, der skulle sup­plere den praktiske gartneriære og sluttede med en afsluttende medhjæl­perprøve. Undervisningen foregik på dag- eller aftenskoler, parallelt med den øvrige læretid.

I dag er gartneruddannelsen tilrette­lagt enten som en erhvervsfaglig grunduddannelse, indledet af et teore­tisk basisår på EFG-skolen og derpå følgende praktisk uddannelse på planteskole eller i erhvervsgartneri, eller den er baseret på den ældre mesterlære med påfølgende skoleuddannelse på en af de statsanerkendte havebrugs­højskoler.

Undervisningen i havebrug ved Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole er opdelt i to linjer, en anlægslinje og en gartneri- og frugtavlslinje. Fælles for linjerne er den grundvidenskabelige basisuddannelse med tilhørende koor­dinering af visse grænsefag, men de er adskilt ved en række specialfag. Disse specialfag udgøres for anlægslinjens vedkommende primært af æstetiske og planlægningsmæssige fagområder; de færdiguddannede herfra kaldes land­skabsarkitekter. For gartneri- og frugt­avlslinjen er det især de gartneriske, økonomisk-videnskabelige hovedfag, der karakteriserer uddannelsen af ha­vebrugskandidaterne, der bærer titlen hortonom.

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Havebog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (4 stemmer)
Siden er blevet set 1.700 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Har du en airfryer?




Effektiv reklame - klik her